Warsztaty matematyczne w Bydgoszczy

bydgoszcz 12

Matematycy w Bydgoszczy!

26 kwietnia 2018 roku 30 uczniów z czterech szkół (S.P. Kowalewo Pom., SP. Pluskowęsy, SP. Turzno i SP. Wielkie Rychnowo) oraz ich nauczyciele matematyki wyruszyli na wycieczkę śladami Mariana Rejewskiego.

Po dwugodzinnej podróży pociągiem dotarliśmy do schroniska. Następnie komunikacją miejską przemieściliśmy się do Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej. Grupa została podzielona na 5 zespołów, aby wziąć udział w 4 różnych warsztatach. Były to: „Akademia gier logicznych:, „Escape room – pokój zagadek”, ,,Wyszukiwanie informacji” i ,,Marian Rejewski: matematyk i kryptolog z Bydgoszczy”. Zajęcia, które przygotowali dla nas pracownicy biblioteki, były bardzo ciekawe i fantastycznie poprowadzone. Potem była chwila relaksu: pizza i lody dla ochłody rozgorączkowanych umysłów. Po szybkim obiedzie czekały już na nas zmagania z zagadkami w Escape Roomie „Wyjście awaryjne”. Podzieleni na 6 grup odwiedziliśmy pokoje: „Legenda miecza”, „W cieniu piramid” i „Nautilus”. Oczywiście każda grupa odwiedzała jeden pokój. Pokoje były pełne zagadek, rozwijały kreatywność, spostrzegawczość, logiczne myślenie i umiejętności dedukcyjne oraz zacieśniały więzy współpracy w grupie. Celem była ucieczka w ciągu 60 minut z zamkniętego pokoju, zaaranżowanego w odpowiednim klimacie, stanowiącym temat przewodni danej przygody. Pełni wrażeń i solidnie zmęczeni wróciliśmy do schroniska. Po kolacji był jeszcze czas na integrację wszystkich uczestników.

Następnego dnia, po śniadaniu, wyruszyliśmy z przewodnikiem na zwiedzanie w Bydgoszczy miejsc związanych z Marianem Rejewskim.  Zwiedzanie było połączone z elementami gry turystycznej „Tajemnica Rejewskiego”. Zobaczyliśmy dom rodzinny słynnego kryptologa, szkołę ( dzisiaj I LO), pomnik – ławeczkę, kamienicę gdzie mieszkał po wojnie i wiele innych ciekawych miejsc w Bydgoszczy. Po około trzech godzinach solidnego marszu zjedliśmy obiad i wróciliśmy do domu. Teraz jest czas na wspominanie i dzielenie się wrażeniami. Kto wie, może za rok spotkamy się w innym mieście na matematycznym szlaku kodów, zagadek, niewyjaśnionych tajemnic …