Matematycy w Trójmieście !

   mPo szkolnym etapie „Gminnego Konkursu Matematycznego klas IV-VI”, warsztatach matematycznych przeprowadzonych w poszczególnych szkołach, gminnych turniejach gier planszowych ,,Sherlock” i ,,Rummikub” oraz gminnym etapie ,,GKM klas IV – VI” przyszedł czas na realizację ostatniego elementu projektu ,,Enigmatyczny Sherlock” – dwudniowy wyjazd do Trójmiasta.
   8 czerwca 2018 roku 32 uczestników wycieczki z czterech szkół oraz ich nauczyciele matematyki wyruszyli na matematyczne zabawy w stylu Sherlocka. Po dwugodzinnej podróży autokarem dotarliśmy do gdańskiego Centrum Hewelianum. Grupa została podzielona na 2 zespoły. Pierwszy poszedł na interaktywną wystawę ,,Łamigłówka”, gdzie w przystępny sposób wyjaśniono trudne matematyczne zagadnienia, jak choćby Wstęga Möbiusa, Trójkąt Pascala, fraktal Sierpińskiego czy na czym polega fenomen liczby PI. Pokazano także, jak nauczyć się tabliczki mnożenia za pomocą świetlistej Wieży Mnożenia. Wiele elementów tej wystawy zafascynowało naszych matematyków. Drugi zespół w tym czasie uczestniczył w warsztatach (w Sali Pitagorasa), gdzie próbował rozkodować wiadomości i dostać się do ,,skarbu” znajdującego się w skrzynce zamkniętej na szyfrowaną kłódkę. Po chwilowym odpoczynku pojechaliśmy do Centrum Nauki Experyment, który znajduje się w Gdyni.

Tutaj przystąpiliśmy do zwiedzania tematycznych wystaw interaktywnych, takich jak Drzewo Życia, Hydroświat, Niewidoczne siły, Kierunek zdrowie, Akcja człowiek, Wynalazki Leonarda da Vinci, Eksperymentuj i Maszyna Goldberga. Na każdej z tych wystaw można było sporo się dowiedzieć, a także poeksperymentować. Na warsztatach uczniowie ponownie musieli pobawić się w łamaczy wszelkiego rodzaju kodów (trzeba było się wykazać wiedzą matematyczną i logiką oraz sprytem) i znaleźć ,,skarb” ukryty w zaszyfrowanej skrzynce. Po wszystkim pełni wrażeń pojechaliśmy na obiad. Potem była chwila relaksu na pięknej plaży w Sopocie i lody dla ochłody rozgorączkowanych umysłów. Następnie pojechaliśmy do miejsca zakwaterowania, czyli schroniska młodzieżowego. Po kolacji był jeszcze czas na integrację wszystkich uczestników.

   Następny dzień przywitał nas piękną pogodą. Po śniadaniu ruszyliśmy do Centrum Wspinaczkowego BLOKFIT, gdzie znajdują się salon gier wirtualnych FANTOMATYKA VR oraz kilka ENIGMAT ESCAPE ROOMS. Uczniowie mogli przenieść się do wirtualnego świata i doświadczyć nowych przygód za pomocą nowoczesnej technologii VR, kultowych gier konsolowych (nowej i starszej generacji). Aby zapewnić uczniom odpowiednią dawkę adrenaliny, zarezerwowaliśmy trzy pokoje ucieczki, z których mogli wydostać się dopiero po rozwikłaniu zagadek. Escape room to świetna rozrywka, przeniesiona z ekranów komputerów do rzeczywistego świata – pokoje pełne zagadek, rozwijające kreatywność, spostrzegawczość, logiczne myślenie i umiejętności dedukcyjne oraz zacieśniające więzy współpracy w grupie. Główny cel to ucieczka w ciągu 60 minut z zamkniętego pokoju, zaaranżowanego w odpowiednim klimacie, stanowiącym temat przewodni danej przygody. Nasi uczestnicy byli zachwyceni tą formą rozrywki, mimo iż nie wszystkim udało się wyjść z zamkniętego pokoju. Po obiedzie został nam już tylko jeden punkt programu – gra miejska. Uczniowie na podstawie mapy i dostarczonych im wcześniej informacji mieli odpowiedzieć na kilka pytań. Rywalizacja między szkołami spowodowała bardzo szybkie poruszanie uczestników po gdańskim Starym Mieście. Po rozstrzygnięciu rywalizacji – wygrali uczniowie z naszej szkoły– był czas na ponowne już spokojne przyjrzenie się zabytkom i oczywiście Neptunowi.
   

   Chwila odpoczynku, pamiątkowe zakupy i obowiązkowe lody zamknęły nasz wspaniały wyjazd do Trójmiasta. Teraz jest czas na wspominanie i dzielenie się wrażeniami. Kto wie, może za rok spotkamy się w innym mieście na matematycznym szlaku kodów, zagadek, niewyjaśnionych tajemnic …
   Należy podkreślić, że warsztaty nie byłyby możliwe bez wsparcia finansowego Fundacji mBank , Gminy Kowalewo Pomorskie i rodziców z poszczególnych szkół.

1

2

3

4

1

1

1

1

1

10

10